inklewriter
inklewriter er en gratis hjemmeside, der lader alle oprette og dele
deres egne interaktive historier: en enkel, nem app til at skrive simple
interaktive historier. Det fungerer i en webbrowser, så der er ingen opsætning
og ingen installation. Bare klik på linket og begynde at skrive. Eleverne vil
være i stand til at gemme deres arbejde og teste det uden ballade. Med lidt kreativ
tænkning ville det kunne anvendes i utrolig mange fag.
Åh, og det hele er gratis.
Med et par klik og en smule fantasi, kan man begynde at fortælle en forgrening historie - og med lidt mere tanke, kan de udnytte styrken af betingede logik at gøre deres historier mere indviklet og givende.
Efter et halvt år online, er der
allerede skrevet langt over 7.000 historier og nogle af de mest populære er
læst mere end 20.000 gange.
Inklewriter er blevet brugt af
lærere, af forfattere, der ønsker at udgive interaktive historier på Kindle,
spiludviklere som laver spil og designere og andre der ønsker fx at
klassificere forskellige emner.
inkle søger at bringe interaktive
historier til klasseværelset, og give lærerne gratis og enkel software til at
bruge med deres elever. Fra en web-browser, lader inklewriter eleverne lave og
spille interaktive historier uden krævende programmering.
Historierne bliver interaktive
Den måde vores historier opbygges på er enkel: læseren får teksten til en historie i små bidder, og efter hver bid, de kommer til at træffe en beslutning om, hvad der sker efterfølgende i historien. Det kunne være, hvad en karakter siger, eller gør - men det kunne også være en dybere valg, ligesom hvorfor en karakter har gjort, hvad de har gjort, eller hvordan de mener om noget andet i historien.
Enhver beslutning læseren gør huskes og har potentiale til at påvirke tingene senere - afhængigt af hvordan forfatteren ønsker at fortælle deres historie.
Den måde vores historier opbygges på er enkel: læseren får teksten til en historie i små bidder, og efter hver bid, de kommer til at træffe en beslutning om, hvad der sker efterfølgende i historien. Det kunne være, hvad en karakter siger, eller gør - men det kunne også være en dybere valg, ligesom hvorfor en karakter har gjort, hvad de har gjort, eller hvordan de mener om noget andet i historien.
Enhver beslutning læseren gør huskes og har potentiale til at påvirke tingene senere - afhængigt af hvordan forfatteren ønsker at fortælle deres historie.
Det kunne også være en proces som
eleven blev ledt igennem, fx at skulle bygge et fundament til et hus, og gennem
denne proces vil man som murer skulle lave en række valg. Som så har
konsekvenser for det videre byggeri.
Hvor kommer eleverne ind i billedet?
I klasseværelset, interaktiv skrivning tilbyder en innovativ, sjov og anderledes måde at skrive historier på. Det fordrer procesorienteret skrivning, hvor der hele tiden arbejdes videre på historien med løbende feedback fra læreren. Eleverne lærer kreativitet, sprog, it-færdigheder og logisk tænkning - alt på samme tid!
I klasseværelset, interaktiv skrivning tilbyder en innovativ, sjov og anderledes måde at skrive historier på. Det fordrer procesorienteret skrivning, hvor der hele tiden arbejdes videre på historien med løbende feedback fra læreren. Eleverne lærer kreativitet, sprog, it-færdigheder og logisk tænkning - alt på samme tid!
Tilmelding
Eleverne kan arbejde lokalt på
historier, men for at beholde og gemme deres arbejde, og vende tilbage til det
senere, de bliver nødt til at registrere en konto. Tilmeldingen beder om en
e-mailadresse og et password.
Eksempler
Eksempel jeg har lavet på 5
minutter
Eksempel på bog
Eksempel på hvordan det er brugt
kommercielt
Steve Jackson's Sorcery! Official Trailer
Steve Jackson's Sorcery! Official Trailer
Ingen kommentarer:
Send en kommentar