Start undervisningen med en kort quiz, der fx tager udgangspunkt i undervisningen lige før påskeferien. Der er brug for repetition og opsummering, så det indlærte ikke går helt i glemmebogen. Der findes en lang række programmer der på en nem måde, kan hjælpe dig med feed-up, feed-back og feed-forward i din undervisning.

Kahoot
(https://getkahoot.com) er hjemmesiden hvor du som lærer kan lave quiz, diskussion eller undersøgelser til eleverne. Du opretter blot en gratis profil og du er igang.
Når du har lavet din quiz, kan du selv teste den af og du får et "pin" (en kode) som du kan maile til eleverne/skrive på tavlen/vise via projektoren. Eleverne går så på www.kahoot.it med deres pc/smartphone/tablet, hvor de logger ind med deres pin og skriver deres navn. Du kan på din skærm se hvor mange elever der er logget ind. Du kan efterfølgende se hvordan de klarer det og efterfølgende måske diskutere det i fællesskab.
Prøv det eller kig forbi mit kontor, så hjælper jeg dig hurtig igang (medbring gerne noget undervisningsmateriale fx. spørgsmål, diskussions punkter eller andet).
Mange elever finder det svært, at skulle vende om på svar/spørgsmål i spillet Jeopardy.
Start istedet ud med, at lave eleverne formulere 5 spørgsmål i stigende sværhedsgrad inden for et emne. Det kunne være i matematik. Der kan arbejdes i grupper.
Grupperne laver hver deres quiz på https://jeopardylabs.com
Der kræves ingen koder. Når quizzen er lavet, gemmes den via Save-knappen, og den får tildelt en hjemmeside - sørg for at du får linket/url af eleverne.
Herefter kan eleverne prøve hinandens quiz'er eller I kan løse dem i fællesskab på klassen eller som en konkurrence.
Hej Louise
SvarSletSå har vi prøvet at lave kæmpe kahoot i auditoriet. Vi var 88 deltagere, og det gik egentlig ret godt. Stemningsmæssigt en god og sjov oplevelse. Teknisk set var der ingen problemer. Måske var der lidt forsinkelser hos nogle af eleverne. Men alt i alt en rigtig god oplevelse på alle områder :)
Med venlig hilsen
Pernille Tegtmeier Christensen